Upper Geyser Basin day!

25 juli 2017 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

De Old Faithful is de bekendste geiser van Yellowstone, en misschien wel van de hele wereld. Nergens vind je een grotere concentratie van geisers dan hier. Enkel in Chili, Nieuw Zeeland en Ijsland zijn er ook groepen van geisers, maar niet in zo’n grote getale, zo dicht op elkaar.
De Ouwe Getrouwe is, samen met de bizon hét symbool van het park.
We weten dat het er druk is, dus ontbeten van zodra het hotel het toeliet, en een klein uurtje rijden naar het enorme domein dat ze rond de grote spuiter hebben opgetrokken. Er staan lodges, cabins, een benzinestation, twee supermarktjes en parking voor enkele duizenden auto’s. Natuurlijk gaat het hier niet enkel om de Old Faithful, maar om het ‘Upper Geyser Basin’, waar tientallen geisers en pools verzameld zijn.

De O.F. werd lang geleden zo genoemd, omdat hij al tientallen jaren vrij stipt elke 90 min een erruptie heeft. Op dat moment staan er honderden mensen verzameld op de houten boardwalks en zittend op de banken rond de attractie.
Wanneer wij rond 8u arriveren, staat in het Visitor’s center (waar Ingrid haar stempel bemachtigt) dat de volgende vertoning om 9u27 verwacht wordt. Dat betekent dus dat we er net één gemist hebben! Geen probleem, we kunnen onze tijd hier wel nuttig doorbrengen.
We nemen een kijkje in de O.F.Inn. Dat is het grootste gebouw ter wereld, dat volledig uit houten balken is opgetrokken. Het is enorm! Het hele gebouw is 210m lang, alleen de lobby is meer dan 30m breed! Er zijn o.a. 327 kamers en suites, eetgelegenheden, winkeltjes, een gigantische (stenen) open haard, terrassen, grote mooie trappen enz enz. Behalve de haard, allemaal in hout! Hoeveel bomen hiervoor het loodje gelegd hebben wil ik niet weten, maar het is imposant!

Om iets na 9 nemen we plaats op de bankjes aan de geiser. We moeten wachten tot ongeveer 9u41 tot de ouwe man eindelijk z’n ding doet! Logisch dat het niet altijd op commando kan, wanneer er zoveel volk staat te kijken ! Het is toch ook weeral een prachtig moment. Je ziet dat er eerst wat water uit de opening gulpt (dan hoor je al oe’s en aa’s), en dan ineens komt daar met zo’n kracht een waterstraal van jewelste uit, die grotendeels in de lucht verdampt en vernevelt. Na enkele minuten is het schouwspel voorbij.

Op aanraden van een ranger in het visitor’s center gaan we tegen de stroom in een wandeling maken langs de andere geisers. Eén van de mooie en speciale die we tegenkomen is Beehive Geyser. Zoals ik als notitie bij de foto’s heb geschreven: eigenlijk heeft geen enkele attractie zijn naam gestolen. Ik lees op het informatiebord dat, wanneer er water uit de kleine opening naast de geiser komt, de kans dan redelijk groot is dat de geiser binnen het half uur gaat spuiten! Daarom noemen ze die opening een indicator. En ja hoor, vanop de eerste rij, op zo’n kleine 5m afstand, zijn we getuige van een geweldige erruptie. Met redelijk wat gedonder en het geluid van een gigantische brandweerspuit, spuit de geiser z’n oververhit water doorheen z’n kleine openingy(en). Fantastisch! Eigenlijk nog mooier dan O.F.! Ook omdat we er zo dicht bij staan!

Bijna ten einde van de tour doorheen het Upper Geyser Basin stoten we op de Riverside Geyser. Hetzelde verhaal hier: de ‘indicator’ verraadt een mogelijke erruptie binnen de 90 à 120min. Maar hoe lang komt daar al water uit? We wagen het erop, en wandelen nog wat verder tot ‘Morning Glory Pool’ en keren dan om. En dan gaan we zitten, en wachten, en wachten, en wachten nog wat langer. Tot na een uur, ons geduld beloond wordt met een prachtige vertoning van water dat tot de overkant van de rivier spuit!

Snel weg nu, zodat we voor de grote massa aan onze auto zijn. Het geluk wil, dat we aan het begin van het pad aankomen wanneer onze ouwe terug aan de beurt is! We hebben dus (veel) meer gekregen dan we logischerwijze mochten verwachten: 4 grote errupties binnen een tijdspanne van zo’n 4u! Wat een halve dag weeral!

Het is intussen 14u, we trachten nog even langs de Fairy Falls trail te gaan om vanop een zekere hoogte de Grand Prismatic Spring te zien, maar we kiezen het verkeerde pad. We komen na een uurtje stappen wel aan de gelijknamige waterval, maar we hebben al veel interessanters gezien. In de regen keren we terug tot aan de parking, de G.P.zal voor morgen zijn.

Vlak naast ons hotel is een McDonalds. Ook dat mag al eens in de vakantie, toch? En ze hebben hier ander gerechten en formules dan bij ons. We wandelen het er wel af… Terug in het hotel nog even met z’n 3 in de sauna en de jacuzzi, en dan stilaan terug naar onze kamer. Tot morgen!

1. Walter en Lut:
    26 juli 2017
    Wat is de natuur toch prachtig! En die pool, die vind ik ook zo mooi! Het zal nogal indruk maken, als je er zo vlak voor staat!